Arról már többször esett szó eme oldalakon, hogy kis hazánk élen jár az amúgy teljesen egyértelmű nemzetközi fogalmak fals használatában, de legalábbis a helyes átvételt követően a kifejezés valós tartalmának villámgyors kiüresítésében. Legyen az bistro, discount, handmade, bio, self branding, trendsetter, coach vagy akár az outlet - aminek esetében mi is szívunk folyamatosan -, a nagyérdemű tévedhetetlenségének biztos tudatában használja mindenre, ami néki tetszik, koptatja, s távolítja a meghatározást az eredeti értelmezéstől.

Kiposztoltam az oldalamra egy képet. Nem nagy ügy, ezt napjában többször megteszem. A fotón Vajna Timi látható majdnem hiánytalan síszettben, tőle szokatlanul ezúttal zárt terpeszben. Bugyi van rajta, ezt onnan tudom, hogy sígatyó nincsen. Gyengébbek kedvéért, kik szánalmas életüket az instagram világán kívül tengetik, elárulom, hogy a fotó a méltán népszerű, #skibikini hashtaggel ellátott sorozatba kíván illeszkedni, melyet előszeretettel posztolnak kellemes külsejű, síelő hölgyek.

És ez idáig teljesen rendben is van. Nékem azzal semmi dolgom nincsen, hogy egy már nem annyira friss ara, házaséveit kedves urától távol, egzotikus nyaralásokból, frissítő sízésekbe átcsúszva, a világ legmenőbb, legtrendibb, legexkluzívabb klubjaiban éli, s mindezekről félóránként tájékoztatást ad.

Nézze, aki nézi, irígykedjék, aki akar, engem bizony nem zavar, sőt, nagyon szép helyszínekre kalauzol el ily módon, még ha csak virtuálisan is Vajna Timi.

A bennem felmerült kérdés csupán az volt, hogy mindezt miért kell szponzorált tartalomként, fizetett hirdetés formájában népszerűsíteni?

Tudom, hogy Timi megosztó személyiség, és a posztomba ágyazott kérdést csak keveseknek sikerült értelmeznie, vagy ha sikerült is, előszeretettel kezdtek el a hölgy kapcsán egyebekről diskurálni.

Többekben felvetődött, hogy Vajna Timinek ezekkel a posztokkal tűpontos elképzelései vannak, és a róla kialakított képet egy teljesen világos logikai szál mentén, tudatosan szeretné építeni egy jól kikristályosodott cél irányába, ami pedig nem más, mint a hazai celebközélet legfrissebb felfedezettje, a legújabb, kiüresítésre váró fogalom, az influencer.

Az influencer, ha úgy tetszik véleményvezér, trendeket befolyásoló személyiség, fogyasztási agitátor, néptribun azonban sajnálatos módon nem a fán terem, nem elsajátítható terület az egyetemen (szakmunkásképzőben...?), de még csak nem is elhatározás kérdése, legyen szó egy még oly ambíciózusan törekvő személyiségről akár, mint Timi.

Az influencer - többek szerény vélekedésére alapítva - egy olyan személyiség, aki hosszú évek kitartó munkájával egy bizonyos területen letett valamit az asztalra, eredményessége okán közmegbecsülésnek örvend, területén egyértelműen véleményformáló jelenség. A modern marketing egy kvázi nem irodalmi metaforaként az illetőt az adott területtel azonosítja, egybeolvasztja, és a teljes hasonulásban rejtező lehetőségeket ipari méretekben kiaknázza.

A 50 Cent nevezetű rapper mind klippjeiben, mind pedig magánéletében már annyi éjszakai pillangó kebléről nyalt le tudatmódosításra alkalmas anyagokat, hogy néki bízvást elhiszi egy jól körülhatárolt target group, hogy eme tevékenységhez (értsd csecsnyalás) nincs is jobb kiegészítő az EFFEN vodkánál.

Usain Bolt annyiszor burkolta porfelhőbe a mögötte kullogó sporttársait, hogy még a legkisebb kölköm is tudja, a PUMAnál nincsen gyorsabban szaladó cipellő a világon.

Connor McGregornak is szét kellett rúgnia egy pár segget a ringben, míg felfigyelt reá az Audemars Piguet.

Gianluca Vacchinak pedig bármit elhiszünk, mer' ő meg mindenben (is) jó.

Ennyi.

Persze lehetséges, mint már oly sokszor megtörtént, hogy csak én nem látom az összefüggéseket. Azt gondolom, hogy aki csak két hetet foglalkozott már életében vállalkozás létrehozásával, felfuttatásával, működtetésével, az tudja, hogy sem a gyémántkereskedést, sem a szépségkirálynő-választást (valamelyiket), sem pedig a fánkozót nem lehet úgy terelgetni, hogy névleges tulajdonosa az év meghatározó hányadát ezen cégektől pár ezer kilóméternyire tölti. Ha valaki hallott már frissebb híreket, az jelezze, de én per pillanat ezeket a tevékenységeket tudnám valamelyest Vajna Timihez kötni.

Addig is, míg brit marketingszakemberek feltárják a jelenségben rejtező dilemmákat, jómagam azon álláspontra helyezkedem, hogy Timi a "Hogyan picsáskodjuk körbe a Föld nevű bolygót egy élemedett korú, joviális úr pénzén?" témában alkot maradandót, s mint ilyen méltán számíthat majd a területhez köthető termékek és szolgáltatások hirdetőinek megkeresésére.

Már, ha akad ilyen...

üdv


Kun Gergely